Si alguna pel.lícula té una carrega forta de missatge dins del món de l´arquitectura és, sense dubte, “El Manantial”. Dirigida per King Vidor, abarca el tema del paper de l´arquitecte en la realització d´un edifici, debat de constant actualitat dins del món de la construcció.
El protagonista, Howard Roark (Gary Cooper) és un arquitecte molt compromés amb la seua prefessió, i amb un evident aire a Frank Lloyd Wright. Ell no acceptaria mai que ningú -el promotor de torn- interferira en el seu treball. Cadascú té el seu paper dins d´aquest món: el projectista projecta, el promotor fica els diners i s´endú els beneficis i l´obrer posa rajoles. No accepta cap intercanvi de papers. Per a ell, esta posició és inviolable. Res ni ningú pot xafar els seus pensaments ni accepta consells sobre el que ell denomina “la seua obra”.
I ací és on pot prendre substància el debat. De qui és en realitat una obra, un edifici, una casa? Howard Roark no admitia una altra resposta: una casa és, com a propietat intelectual, de l´arquitecte que l´ha dissenyada. Per tant, una volta definides les necesssitats, correspon a ell prendre totes les decisions, diguem-ne, artístiques. El que passa és que el qui paga la casa vol, obviament, decidir sobre el que està pagant. I no oblidem que sempre ha estat igual: els diners són sinònim de poder. Llavors, el conflicte està servit.
Com venia dient-vos, l´actitud del projectista davant d´aquest fet està plena de dubtes. Amb l´amiga Steo, arquitecta, vaig tindre una volta la mateixa discussió. Ella em comentava que mai faria un disseny que no li agradara . Encara que perdera clients i diners. Preferiria muntar-se un bar i servir cervesses. No estava disposta que un edifici “seu” acabara essent un mediocritat per l´intervenció d´altres. És la mateixa posicio que defenia Roark al film. I molt noble caldria afegir, però de dubtosa eficiència. De primeres, el que cal tindre present és que des d´una barra de bar no és pot tindre la mínima influència per fer una arquitectura més amable des del punt de vista estètic.
Per altra part, caldria puntualitzar això de la propietat de l´obra arquitectònica. Davant del cas on el promotor vol decidir cada detall constructiu, és evident que l´arquitecte no és autor intelectual de l´edifici. Serà tan sols una peça més del procés de construcció. Com el pedrapiquer, el manyà o la fabrica de formigó. Tots treballaran, i cobraran, per a que ú obtinga un producte. I no seria just culpar a l´arquitecte si el producte es pareix més a una castanya que a un habitatge. La culpa, amb un percentatge elevadíssim, la té el promotor. L´arquitecte o l´aparellador es pot considerar autor sols quan ocorre el cas contrari, on es delega completament en ell la responsabilitat estètica. Açò, per desgràcia, passa en comptades ocasions. I beat al qui li toque.
Aleshores, davant del conflicte, quina deuria de ser l´actitud del projectista? Jo crec que seria la de fer una llavor de diplomàcia amb la finalitat de que el resultat final siga el menys dolent possible. I oblidar els temes d´honor però sense perdre la dignitat. Iñaki Àbalos ho diu molt bé: com el sistema no el pots canviar, el millor favor que li pots fer al sistema és clavar-te dins i procurar obtindre victòries parcials per millorar-lo. No ho oblidem, si renunciem a actuar per motius esteticomorals, ho faran altres en el nostre lloc. I el resultat, ja vos ho assegure, sarà molt pitjor. I en eixe cas, quina hauria estat la nostra aportació per millorar l´arquitectura?
SABINO ARANA VISTO POR EL LEHENDAKARI AGIRRE
-
Sábado 23 de noviembre de 2024 El dibujo es de Nicolás Martínez Ortiz,
cartelista abertzale en tiempos de la República. Está incompleto pero es
muy bonito....
Fa 19 hores
interessant reflexió pablo. I em referesc (conscientment, per supost) a la reflexió i no a la conclusió final perque crec (modesta opinió) que erres al tancar el tema quan dius allò de
ResponElimina"No ho oblidem, si renunciem a actuar per motius esteticomorals, ho faran altres en el nostre lloc"
el problema és que aquesta mateixa afirmació resulta un comodí davant d'actuacions que intenten trencar l'ordre establert de manera, podriem dir, radical o, millor encara, no convencional.... pense en els debats sobre votar o no votar, debats morals sobre vagues i piquets, confiança-desconfiança en les relacions humanes, etc.
¿No serà millor tantejar la situació i, sense haver de caure en un conflicte moral, valorar fins quin punt podem arribar? perque, ¿fins on podem realitzar les tasques de mediació? on està el límit? supose que estaràs amb mí, de que açò és prou subjectiu... canviar un color de la paret -p.ex- justifica renunciar a la creació? i la paret sencera? totes les parets? una planta més?
Pot ser tens raó, amic Enric, que el que dic deixa un poc en l´aire on està la ratlla límit. Quan dic el de no renunciar per motius esteticomorals, em referisc a que si nosaltres renunciem a fer una casa (o un pont) perquè el promotor ens demana fer una castanya, estem renunciant també a lluitar per convèncer al promotor a desisitir de certes coentors i portar-lo cap a una arquitectura més bona. I, t´ho dic per experiència, fer canviar d´opinió a esta gent no és una cosa tan extranya. I de retruc, si renunciem a l´encàrrec, ho agafarà un altre professional sense miraments i el que farà serà beneir les coentors que li demana el promotor. On tens tota la raó és que la línia moral és molt difusa. I varia en cada cas.
ResponEliminaDavant de la possibilitat d´adoptar una posició més radical no és que no estiga d´acord. Poses pel mig casos semblants com el votar-no votar o altres. És un tema estratègic. I cada cas és un món. Jo intente prendre una postura el més pragmàtica possible. Em posaré de la part on avançarà més la ideologia que crec més justa. Paradoxalment, esta postura m´ha portat alguns cops, fent la metàfora electoral, a votar a partits extraparlamentaris. Altres cops a fer projectes que no m´agradaven. Cada cas és un món.
Tibu.
Ja et vaig dir la meua opinió. Jo sóc de les que vull convéncer al promotor, però de moment... s'ha de cedir... això no m'agrada gens, però també sent que ens tenen agarrats per tots els costats, i s'ha d'intentar lluitar fins a un punt... Jo crec que quan més passe el temps, més guanyarem en saviesa, no?
ResponEliminaSí, sí... és evident que no podem descartar una cosa davant la primera adversitat i, també és lògic (i inclús lícit) que altre tinga una opinió de partida distinta a la nostra (que també pot rebre aportacions que la milloren, per supost). A partir d'ací, vindrà el tira i afluixa... ara!! si estem pensant en que, sempre hi haurà algú que ho faça, la nostra capacitat de convéncer (i de véncer, al cap i a la fi) es veu reduïda al no res... i, arribats a un punt, ¿no és millor que ho faça altre que ú mateix?
ResponEliminaaixí que... on està el límit? fins on l'hem de buscar? cadascú és amo de sí mateix. Al meu cas, i supose que compartireu l'opinió, el punt està en continuar creient en el que s'està fent (projectant, executant) o arribar a un moment en que la necessitat (econòmica en quasi tots els casos) és l'única cosa que ho justifica... que tampoc dic jo que no siga una raó vàlida, vaja! el món del parat fa apreciar un poc més els diners... :-)
bsos
Tibu, tornant al tema, no, mai ficaria bombes a un edifici, però la convicció... m'ha fet pensar molt, saps???
ResponEliminaB7s